De transformatie van de publieke omroep

img11  De transformatie van de publieke omroep img11

Onlangs presenteerde de staatssecretaris voor mediazaken, Sander Dekker, zijn visie aan op de toekomst van de publieke omroep. In een vijfentwintig pagina tellende brief deed hij uitvoerig uit de doeken welke kant het op moet gaan. De essentie is dat de publieke omroep onderscheidender, innovatiever en slagvaardiger moet gaan worden.  Ook het onderscheid met de commerciëlen zal duidelijker moeten worden. Om die reden wordt de taak van de publieke omroep aangescherpt. In de toekomst zal de publieke omroep zich alleen nog mogen gaan richten op informatie, educatie en cultuur.

De beste en meest creatieve producenten krijgen directe toegang tot het bestel om vernieuwende programma’s te maken die het publiek nergens anders kan vinden. Het amusement zal bij de publieke omroep moeten verdwijnen. Om relevant te blijven zal de publieke omroep stevig moeten worden verbouwd om relevant te blijven. Het gaat om het maken van programma’s voor een steeds kritischer publiek dat steeds vaker zelf bepaalt wat, waar en wanneer er gekeken wordt. Vandaar de grote verandering die voor de deur staat.

NPO  De transformatie van de publieke omroep NPODat het medialandschap als gevolg van internet sterk gaat veranderen staat als een paal boven water. Nu al wordt er op mobiele toepassingen als iPhone en iPad via slimme apps televisie en film gekeken. Zo bieden HBO en CBS al series aan via het web. Ook Netflix krijg met het aanbieden van films en series steeds meer voet in Nederland aan de grond. Netflix heeft momenteel al 53 miljoen klanten, waarvan een half miljoen in Nederland. De betaalzender HBO heeft inmiddels al 120 miljoen klanten. Binnenkort zal het zijn diensten ook los via internet gaan aanbieden. Door de opkomst van on demand tv op internet verandert het tv-zappen in browsen in online videotheken.

De tv is aan het ‘ver-appen’. Zo wordt Netflix (internationaal) momenteel al intensief bekeken: meer dan 45 uur per maand in elk huishouden. Ook Apple staat te trappelen. Net zoals iTunes cd’s ontbundelde met  het downloaden  van losse liedjes, zo wil Apple tv-zenders los gaan leveren via het kleine Apple TV-kastje. Dat de publieke omroep zal moeten transformeren staat met deze ontwikkelingen als een paal boven water. De vraag zal alleen zijn of met het aanscherpen van de taak van de publieke omroep niet de wortel wordt gelegd aan het opheffen van de publieke omroep. Dit vanwege het simpele feit dat door geen aandacht,  tijd en energie meer te mogen stoppen in amusement, dat dan de inkomstenkant van de publieke omroep droog valt en de omroepen met steeds meer publiek (?) geld overeind moet worden gehouden. Wat vervolgens weer automatisch leidt tot versterking van de roep dat er nog meer op de publieke omroep moet worden bezuinigd omdat het zichzelf niet kan bedruipen.

Dus de vraag is ook: als de publieke omroep zich niet meer met amusement mag bezighouden, betekent dit dan vice versa ook dat de commerciële omroepen zich niet met informatie, educatie en cultuur mogen gaan bemoeien? En er een gelijk playing field wordt gecreëerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*